Ingredienser för juicefasta

wow denna texten är som om jag hade skrivet den själv men är publicerat av Allt om detox on 16 september, 2016
Vilka ingredienser bör jag då ha i min juice medan min juicefasta pågår? Det finns grönsaker och frukt som är nyttigare än andra och som innehåller fler antioxidanter. När du genomför en juicedetox eller juicefasta, är det viktigt att du fokuserar på ingredienser som ger dig kraft och energi! På denna sida tipsar vi om tio ingredienser som är optimala att prioritera under en juicefasta eller juicedetox. De har alla olika fördelar – vilket också beskrivs nedan!
Klicka här för att komma direkt till våra juicerecept.

1. Ingefära

Ingefära är en riktig hälsobomb! Inget annat livsmedel innehåller lika mycket antioxidanter som ingefära. Jättegott till matlagningen, i kokt vatten tillsammans med ekologisk citron, eller under läppen om du försöker sluta snusa!
Ingefärans hälsoeffekter:
Anti-inflammatorisk
Stärker immunförsvaret
Verkar febernedsättande
Stimulerar viktnedgång och matsmältning
Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar
Stimulerar blodcirkulationen
Lindrar smärta och illamående (t.ex. vid graviditet eller åksjuka)
Hjälper mot ledbesvär och stelhet
Balanserar blodsockernivåer
Renar kroppen och tarmarna
Minskar gasbildning
Ingefära innehåller:
Essentiella oljor
Fosfor, kalcium, koppar, kalium, magnesium, mangan och zink
Vitamin B3, vitamin B6, vitamin C och vitamin E

2. Spenat

Spenat är nyttigt och energisnålt, samtidigt som det har höga näringsvärden. Spenatens hälsofrämjande egenskaper är sedan länge kända och den starke spenatälskaren Karl-Alfred fyller snart 100 år! Bladens mörkgröna färg indikerar en hög halt av klorofyll, som är en viktig antioxidant.
Spenatens hälsoeffekter:
Anti-inflammatorisk
Stärker immunförsvaret
Stärker ben och tänder
Ökar mättnadskänslan
Förbättrad muskeluppbyggnad
Ökar prestationen och syreupptagningsförmågan
Bra för huden
Bra för synen
Motverkar cancer
Sänker blodtrycket och förebygger hjärt- och kärlsjukdomar
Reglerar hormonbalans, blodsockernivåer och blodfetter
Skyddar mot magsår
Spenat innehåller:
Beta-karoten, coenzym Q-10, folat, fosfor, jod, järn, kalcium, kolin, koppar, mangan, nitrat, omega-3-fettsyror, phytoecdy, selen, thylakoider, tryptofan och zink
Vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B3, vitamin B6, vitamin C, vitamin E, vitamin K

3. Citron

Citron är en fantastiskt frisk frukt med många nyttiga egenskaper! Vår rekommendation är att ni köper ekologiska citroner för att slippa gifterna som annars sitter kvar i skalet. Håll utkik efter efter de spänstiga och tunga citronerna utan fläckar på skalen – de är saftiga och goda i smaken! Förvara svalt så håller sig citronerna fräscha i åtminstone ett par veckor!
Citronens hälsoeffekter:
Anti-inflammatorisk
Minskar sötsug och främjar viktnedgång
Lindrar halsbränna
Minskar gasbildning
Renar viktiga organ som tarmar och lever
Förbättrar tandhygien och andedräkt
Stärker immunförsvaret
Stimulerar hjärnans funktion
Reglerar blodtrycket
Balanserar pH-nivån
Föryngrar huden och håller den frisk
Förbättrar humöret och ger ny energi
Förbättrar mental skärpa
Lindrar illamående
Citron innehåller:
Vitamin C
Flavonoider, fosfor, kalcium, kalium och magnesium

4. Broccoli

Broccoli är en välbeprövad favorit som är rik på antioxidanter och sulforafan. En av broccolins främsta hälsoegenskaper är att den angriper cancerceller. Bäst är att äta rå broccoli, eftersom upphettning till viss del begränsar den cancerskyddande effekten. Därför tycker vi att det är en utomordentligt god idé att använda broccoli i sin juice! Vi kan även varmt rekommendera broccoligroddar, som är extra rika på sulforafan!
Broccolins hälsoeffekter:
Anti-inflammatorisk
Stärker immunförsvaret
Motverkar sjukdomar som cancer och Alzheimers
Bra vid magsår
Sänker kolesterolhalten
Reglerar blodtryck och blodsockernivå
Renar blodet, levern och tarmarna
Ökar järn-upptagningsförmågan
Förebygger träningsvärk
Stärker skelettet
Skyddar luftvägarna
Broccoli innehåller:
Vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B3, vitamin B6, vitamin C, vitamin E och vitamin K
Folsyra, fosfor, järn, kalcium, kalium, magnesium och zink

5. Grönkål

Grönkål är en grönsak som under den senaste tiden har blivit omåttligt populär. När man äter grönkål är det lätt att förstå varför. Det är vackert, gott och extremt nyttigt!
Grönkålets hälsoeffekter:
Anti-inflammatorisk
Stärker immunförsvaret
Motverkar cancer
Renar kroppen
Bra för synen
Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar
Ökar förbränningen
Stabiliserar matsmältningen
Motverkar demens, depression och schizofreni
Sänker kolesterolhalten
Gör att levern fungerar bättre
Grönkål innehåller:
Vitamin A och vitamin C
Flavonoider, järn, kalcium, lutein, ALA (omvandlas till omega-3-fettsyror) och zeaxantin

6. Gurka

Gurka är en grönsak som som sägs innehålla mer vatten än självaste havet! Trots den höga vattenhalten innehåller den ändå en hel del nyttigheter som i huvudsak sitter i det gröna skalet.
Gurkans hälsoeffekter:
Anti-inflammatorisk
Återfuktar kroppen
Ökar mättnadskänslan
Bra för huden
Motverkar rynkor
Stärker hår och naglar
Minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar
Motverkar cancer
Lindrar halsbränna
Vätskedrivande
Sänker blodtrycket
Renar kroppen
Minskar risken för njursten
Hjälper njurarnas funktion
Gurka innehåller:
Vitamin A, vitamin C och vitamin K
Betakaroten, fibrer, folat, kalium, kisel, kvarts, magnesium, mangan och molybden

7. Fänkål

Fänkål både smakar och gör fantastiskt gott! Smaken påminner om anis och lakrits och hälsoeffekterna är många. Bland verkar den slemlösande i luftrören vilket kan vara bra om man har drabbats av en irriterande hosta!
Fänkålens hälsoeffekter
Stärker immunförsvaret
Anti-inflammatorisk
Fettförbrännande
Kramplindrande
Bidrar till kroppens normala muskel- och nervfunktion
Reglerar blodtrycket
Bra för synen och huden
Lindrar halsbränna
Förbättrar andedräkten
Löser slem i luftvägarna
Stimulerar matsmältning
Minskar gasbildning
Avhjälper förstoppning och diarré
Lindrar migrän och yrsel
Fänkål innehåller
Vitamin A och vitamin C
Anetol (essentiel olja), flavonoider, folsyra, jod, järn, kalcium, kalium, karoten, kumarin, magnesium, natrium och steroler

8. Selleri

Selleri är en smakrik och kalorisnål läckerhet som är fullproppad med viktiga antioxidanter och vitaminer. Detta gör att den är bra vän med kroppens immunförsvar. På grund av det låga energivärdet i selleri har det dessutom blivit populärt att inkludera den i olika dieter för viktminskning. Som om det inte inte vore nog utgör selleri också ett fantastiskt vapen mot gifter i kroppen!
Sellerins hälsoeffekter
Anti-inflammatorisk
Stärker immunförsvaret
Renar kroppen och blodet
Motverkar vätskesvullnad
Skyddar hjärnan och nervsystemet
Stärker skelett, leder, hjärta, blodkärl och bindväv
Skyddar mot njursten, giktsjuka och reumatism
Ökar mättnadskänslan
Främjar viktnedgång
Sänker kolesterolhalten och balanserar blodtrycket
Minskar stresshormoner
Motverkar cancer
Minskar risken för Alzheimers och demens
Bidrar till njurarnas normala funktion
Bra för huden, håret och ögonen
Minskar gasbildning
Selleri innehåller
Essentiella oljor (asparagin, limonen och selen)
Acetylen, disomin, fibrer, folsyra, fosfor, järn, kalcium, kalium, kisel, kumarin, lutolin, magnan, magnesium och natrium
Vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B3, vitamin B6vitamin C och vitamin K

9. Morot

Morot är en läckert krispig grönsak med högt näringsvärde och lågt energivärde varför den blivit omåttligt populär bland människor som eftersträvar en hälsosam livsstil. Den som tycker om att knapra i sig morötter kan också räkna med en boost av viktiga antioxidanter och en hel del andra positiva hälsoeffekter. Moroten går att använda i många olika rätter till vilka den bidrar med en härlig färg och spänst. Vi avnjuter dock helst moroten när den är rå och har ett extra välbevarat näringsinnehåll – precis som kaninerna!
Morotens hälsoeffekter:
Stärker immunförsvaret
Bra för syn och ögonhälsa
Förebygger diabetes
Skyddar mot cancer
Förebygger hjärt- och kärlsjukdomar
Minskar risken för stroke
Bra för huden och ger ett naturligt solskydd
Skyddar mot infektioner
Bra för tandhygien
Renar kroppen
Stimulerar matsmältning
Lindrar halsbränna
Morot innehåller:
Vitamin A, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B3, vitamin B6, vitamin C och vitamin E
Betakaroten, fibrer, folsyra, jod, järn, kalcium, kalium, magnesium, natrium, selen och zink

10. Rödbeta

Rödbeta är en härlig primör som trots sin goda smak är både kalorisnål och rik på viktiga antioxidanter! Rödbetan är mycket avgiftande. Som rå är den perfekt att använda i juice eftersom näringsinnehållet bibehålls på högsta möjliga nivå.
Rödbetans hälsoeffekter
Anti-inflammatorisk
Stärker immunförsvaret
Renar levern och tarmsystemet
Hjälper vid förstoppning
Ökar produktionen av röda blodkroppar
Reglerar blodtryck och blodsocker, sänker även kolesterolhalten
Minskar risken för åderbråck
Höjer prestationsförmågan, ökar syreupptagning och uthållighet
Förbättrar muskeluppbyggnaden
Lindrar magsår
Minskar sötsuget och främjar viktnedgång
Förebygger åldersrelaterade ögonproblem
Förebygger hjärt- och kärlsjukdomar
Minskar risken för sjukdomar som Alzheimers, demens och cancer
Hjälper vid benskörhet
Förebygger diabetes
Rödbeta innehåller
Vitamin B och vitamin C
Antocyaniner, betalainer, biotin, fibrer, folat, folsyra, järn, kalcium, kalium, lutein, natrium, niacin, nitrat, magnesium och zeaxantin